چشم انداز 5 ساله

بسم الله الرحمن الرحیم

  1. مجموعه ای است موفق با جایگاه ممتاز اعتباری و الگو در میان موسسات خیریه کشور
  2. مجموعه ای است موفق در زمینه توانمندسازی خانواده های محروم، دارای طرح جامع و کامل عملیاتی در تحقق هدف توانمندسازی
  3. مجموعه ای است تکامل یافته در حوزه های مختلف خدمت رسانی به محرومین با نگاه عمیق دینی و دارای طرح های جامع در حوزه های مهم خدمت رسانی

چشم انداز پنج ساله موسسه فاطمیون (افق 1405)

رسیدن به جایگاه موسسه ثبت شده ای که در ساختمان محل دائمی خود – که دارای بخش اداری و حسینیه است – توسط نیروهای سازماندهی شده و طبق چارت خدمت رسانی مشخص، در سطح شهر مشهد با کمیت و کیفیت تعریف شده به محرومین ارائه خدمت می کند.

برنامه های عملیاتی تحقق چشم انداز پنج ساله

  • ثبت فاطمیون: موسسه ای ثبت می شود که شرایط ذیل را دارا باشد.
    1. ترجیحا قابلیت اجرای فرآیندهای فعلی فاطمیون را داشته باشد.
    2. قابلیت مالکیت دارایی ها و نقل و انتقال اسناد را داشته باشد.
    3. معاف از مالیات باشد.
    4. شماره حساب حقوقی داشته باشد.
    5. قابلیت تبلیغات عمومی داشته باشد.
    6. قابلیت اخذ خدمات الکترونیک و مالی مانند درگاه پرداخت و نماد اعتماد و … داشته باشد.
    7. ترجیحا نام فعلی موسسه حفظ شود.

 

 

  • ملک فاطمیون: شرایط ملک فاطمیون واقع در هاشمی نژاد 16 به شرح ذیل می باشد:
    1. طبقه همکف: حسینیه
    2. طبقه اول: دفتر اداری
    3. طبقه دوم و سوم: اجاره با کف رهن
  • محدوده فعالیت: به طور کلی محدوده خدمت رسانی موسسه، شهر مقدس مشهد است. لیکن با توجه به روح چشم انداز که متمرکز بر «ارائه خدمات اصیل منطقه محور» می باشد، تلاش می شود ورودی های جدید از پنج منطقه «روستای زیرکن، قرقی، شهرک شهید شوشتری، اسلام آباد جاده سیمان و طبرسی شمالی » باشند که پتانسیل ارائه خدمات اصیل با توجه به ظرفیت ها و ارتباطات قبلی بیشتر است.
  • چارت سازمانی کارکنان: ترکیب نیروهای فاطمیون به شرح ذیل می باشد:
    1. نیروهای افتخاری (غیر شغلی)
      1. هیئت موسس: کسانی هستند که در تاسیس فاطمیون نقش کلیدی داشته و نفرات ثابتی (8 نفر) هستند. هیئت موسس برای بار اول هیئت امناء را انتخاب می کند و غیر از داشتن حق رای در مجمع تعیین هیئت امنا، اختیارات دیگری ندارند.
      2. هیئت امناء: هیئت امناء پس از انتخاب اولیه توسط هیئت موسس شروع به کار می کند. وظیفه هیئت امناء تعیین مدیر عامل و نظارت بر کار هیئت مدیره است. تعداد اعضای هیئت امنا 7 تا 11 نفر است. تعیین سیاست های کلان موسسه و همچنین راهبردهای اصلی موسسه و استیضاح و عزل مدیر عامل و سایر اعضای هیئت مدیره در حدود اختیارات این هیئت است. حضور در هیئت امناء شرایطی دارد که توسط خود هیئت امناء تعیین می شود و افرادی که حائز این شرایط نباشند با رای اکثریت هیئت امناء عزل می شوند. پس از انتخاب اولیه هیئت امناء، هر دو سال یکبار مجمعی متشکل از تمامی اعضای هیئت موسس، نمایندگان نیروهای شغلی فاطمیون (دو نفر)، نمایندگان خیرین (سه نفر) و نمایندگان اعضای تحت پوشش (دو نفر) تشکیل می شود و هیئت امنای جدید را انتخاب و منصوب می نماید. تعداد اعضای این مجمع 15 نفر که در صورت لزوم با 11 نفر قابلیت تشکیل دارد. سایر تصمیمات کلان مانند جایگزینی اعضای هیئت امنا و تغییر اسناد کلان موسسه و … در حدود اختیارات هیئت امناء است.
  • سایر نیروهای افتخاری: تمام داوطلبین خدمت در فاطمیون در مناصبی مانند پشتیبانی، هیئت تشخیص، کار دفتری، کار اجرایی، حمل و نقل و … زیر نظر مدیر عامل سازماندهی می شوند.
  1. نیروهای شغلی
    1. هیئت مدیره: تعداد اعضای هیئت مدیره بین 3 تا 5 نفر است. هیئت مدیره متشکل از مدیر عامل (که پس از انتصاب عضو هیئت امنا می شود و حق رای دارد و چنانچه عزل شود به طور خودکار عضویتش در هیئت امناء ملغی می شود) و مدیران ارشد است که در اداره واحد های موسسه اختیارات کامل دارند. مدیر عامل در انتخاب اعضای هیئت مدیره اختیار کامل دارد و موظف است به غیر از خودش حداقل 2 و حداکثر 4 مدیر ارشد را جهت ساماندهی به فعالیت های موسسه و عضویت در هیئت مدیره به کار گیرد. مدیر عامل موظف است از میان تمام نیروهای فاطمیون افرادی را به عنوان مسئول حوزه های اصلی موسسه تعیین و به هیئت امناء معرفی نماید. این حوزه ها عبارتند از: امور اداری – امور مالی – سبد کالا – قرض الحسنه – فرهنگی – رسانه – روابط عمومی و ارتباط با خیرین
    2. نیروهای اجرایی: به تناسب نیاز موسسه، افرادی به صورت قراردادی توسط مدیر عامل دعوت به کار می شوند.
  • چارت خدمت رسانی در موسسه: ساختار کلی خدمت رسانی در موسسه فاطمیون مطابق نمودار زیر خواهد بود:

مراحل ارائه خدمت در موسسه به شرح ذیل است:

  1. معرفی اولیه: معرفی متقاضیان توسط خیرین و افراد مورد اعتماد (شناخته شده) صورت می گیرد.
  2. شناسایی: تماس تلفنی اولیه با متقاضی معرفی شده برقرار می شود و فرم شناسایی تکمیل می شود.
  3. پشتیبانی اولیه: تکمیل فرم یک (برگه سنجش محرومیت مالی) توسط پشتیبان آموزش دیده پس از مراجعه حضوری انجام می گیرد.
  4. بررسی گزارش پشتیبان:
    1. محرومیت سنجی: بر اساس فرم یک فقیر بودن و یا فقیر نبودن و یا مستاصل بودن خانواده توسط هیئت تشخیص، تعیین می شود.
    2. تعیین ظرفیت های عمومی رشد: چنانچه خانواده فقیر تشخیص داده شود، بر اساس اطلاعات فرم شماره یک، توسط واحد فرهنگی فرم شماره دو (ظرفیت های عمومی رشد) تکمیل و تراز خانواده تعیین می شود.
  5. خدمت به محرومین مستاصل: کسانی که طبق فرم شماره یک مستاصل شناخته می شوند به واحد سبد کالا و انفاق معرفی شده و از خدمات مربوطه استفاده می کنند.
  6. خدمت به محرومین فقیر:
    1. کسانی که طبق فرم یک فقیر شناخته می شوند و تراز ایشان طبق فرم شماره دو کمتر از «40-» باشد، از فرآیند خدمت رسانی فاطمیون حذف می شوند.
    2. کسانی که طبق فرم شماره یک فقیر شناخته می شوند و تراز ایشان طبق فرم شماره دو بالای «40-» باشد، طی جلسه مصاحبه حضوری، برای ایشان فرم سه (ارزیابی ظرفیت رشد اقتصادی) و فرم چهار (ارزیابی ظرفیت رشد سبک زندگی) و فرم پنج (ارزیابی ظرفیت رشد معنوی) توسط واحد فرهنگی تکمیل می شود. از جمع بندی فرم های 3 و 4 و 5 شاخص خانواده تعیین می شود.
      1. کسانی که شاخص پائین تر از «40+» کسب کنند، از فرآیند خدمت رسانی فاطمیون حذف می شوند.
      2. کسانی که شاخص بالاتر از «40+» کسب کنند، حائز شرایط اخذ خدمات عمومی فاطمیون شامل «خدمات فرهنگی» و «وام قرض الحسنه» و «سبد کالای مناسبتی» می شوند.
      3. واحد فرهنگی به تناسب ظرفیت پذیرش خود و در مناطق تعیین شده، از بالاترین شاخص ها جهت عضویت در کانون رشد – که هدفش توانمند سازی و محرومیت زدایی است – دعوت به عمل می آورد و خدمات تعریف شده خود را به آن ها ارائه می دهد.

 

 

دستور العمل اجرایی واحدهای فاطمیون در چشم انداز پنج ساله

  1. واحد شناسایی و جذب:
    1. وظایف واحد
      1. شناسایی و جذب خانواده های متقاضی از منظر محرومیت و ظرفیت رشد
      2. معرفی به واحدهای خدمت رسانی جهت دریافت خدمات متناسب
  • پایش دوره ای خانواده های عضو از منظر محرومیت و ظرفیت رشد
  1. روند خدمت رسانی – (شناسایی و پشتیبانی و تشخیص و معرفی به واحدها)
    1. شناسایی اولیه تلفنی
      1. چنانچه واحد سبد کالا به سقف پذیرش خود رسیده است، واحد شناسایی باید از قبول خانواده هایی که احتمال قرار گرفتن در گروه مستاصلین دارند امتناع نماید.
    2. تکمیل برگه سنجش توسط پشتیبان (فرم یک)
  • هیئت تشخیص
  1. تکمیل فرم های 2 و 3 و 4 و 5
  2. تعیین وضعیت خانواده (حذف – مستاصل – خدمات عمومی – کانون رشد)
  3. معرفی به واحدهای خدمت رسانی
  • ارزیابی مجدد خانواده در دوره های زمانی 18 ماهه
  1. توضیحات تکمیلی واحد:
    1. سه گروه پشتیبانی در فاطمیون تعریف می شود:
      1. پشتیبانانی که تکمیل برگه سنجش اولیه و مجدد را انجام می دهند، در ذیل واحد شناسایی و جذب فعالیت می کنند.
      2. پشتیبانانی که بررسی وام و صرف آن را انجام می دهند در ذیل واحد قرض الحسنه فعالیت می کنند.
      3. پشتیبانانی که در واحد فرهنگی فعالیت می کنند.
    2. جانمایی پشتیبانان فعلی فاطمیون در سه گروه فوق الذکر توسط هیئت مدیره انجام می شود.
  • ارزیابی پشتیبانان هر واحد توسط مسئول همان واحد انجام می شود و پشتیبانانی که حائز شرایط لازم نباشند، حذف می شوند.

 

  1. واحد سبد کالا:
    1. هیئت مدیره در ابتدای هر سال مبلغی را به عنوان «کف سبد کالای اهدایی» تعیین می کند که این واحد موظف است در هر بار اهدای سبد، آن را رعایت نماید.
    2. سبد کالای ماهیانه فقط به مستاصلین و اعضای کانون رشد و با مبلغ مساوی اهدا می شود.
    3. اگر شرایط مالی واحد سبد کالا اجازه دهد، در سال در دو مناسبت به خانواده های عمومی نیز سبد کالا اهدا می شود.
    4. حداکثر منابع اختصاصی برای اعضای کانون رشد 25 درصد منابع کل سبد کالا می باشد. چنانچه اعضای کانون رشد بیشتر از تعداد متناسب با مستاصلین باشد، صرفا سقف فوق به اعضای کانون تخصیص یافته و کانون اختیار دارد به هر طریقی که صلاح می داند میان اعضایش تقسیم نماید و اگر کانون رشد تعداد اعضایش کمتر از 25 درصد مستاصلین بود، به ازای هر خانواده خود ماهانه همان مبلغ مصوب هیئت مدیره را دریافت می کند.
    5. تلاش می شود در چشم انداز پنج ساله ظرفیت سبد کالا به جایگاهی برسد که بتواند مبلغ مصوب هیئت مدیره را به 60 خانواده مستاصل و 20 خانواده کانون رشد اهدا کند.
    6. ظرفیت پذیرش واحد سبد کالا بر اساس دستور العمل اجرایی این واحد تعیین می شود. به طور مثال اگر مبلغ مصوب هیئت مدیره یک میلیون تومان باشد و ورودی ماهانه سبد کالا هشتاد میلیون تومان باشد، واحد سبد کالا ظرفیت پذیرش 80 خانواده را دارد.
  2. واحد قرض الحسنه:
    1. روند خدمت رسانی واحد قرض الحسنه:
      1. انواع درخواست متقاضیان:
        1. خانواده های خدمات عمومی: این خانواده ها می توانند درخواست خود را مستقیم ارائه بدهند.
        2. وام های کانون رشد: با توجه به بودجه تعیین شده و بنا به تقاضای کانون، به افراد معرفی شده توسط کانون وام اهدا می شود.
        3. قراردادهای حقوقی: گروه های خدمات اجتماعی پس از عقد قرارداد با مدیر عامل به نمایندگی از هیئت مدیره می توانند از این واحد وام دریافت نمایند.
        4. وام های آزاد – برون فاطمیون (افرادی که عضو فاطمیون نیستند – درصورتی که ظرفیت های کاری فاطمیون اعم از منابع مالی و نیروی انسانی بیش از خدمات تعریف شده برای خانواده های عمومی و کانون رشد باشد، این خدمت ارائه می گردد):
          1. وام سفارشی (ارائه خدمت در این سرفصل برای هر سال مشروط به مصوبه هیئت امنا در ابتدای سال است): به شرط تامین مبلغ وام از سوی معرف و مسدود شدن موجودی تا پایان تسویه حساب، وام به متقاضی اهدا می شود. خیرین این حوزه با شماره حساب مشخص و قرارداد متناسب، مشخص می شوند.
          2. وام متقاضیان سطح بالا: ارائه خدمت در این سرفصل مطلقا متوقف می شود.
          3. وام فوری متقاضیان محروم (ارائه خدمت در این سرفصل برای هر سال مشروط به مصوبه هیئت امنا در ابتدای سال است)
          4. وام نیروهای شغلی و افتخاری:
        5. ارجاع به پشتیبان و تکمیل فرم تقاضای وام (تلفنی یا حضوری).
  • تشخیص اولویت وام (واحد قرض الحسنه برای این کار می تواند از ظرفیت هیئت تشخیص استفاده نماید)
  1. عقد قرارداد
  2. واریز مبلغ وام برای پشتیبان
  3. صرف وام
  • بایگانی اسناد صرف وام
  1. در ابتدای هر سال سقف وام قرض الحسنه تعیین می شود.
  2. الگوی موافقت با درخواست های رسیده به واحد قرض الحسنه، بر اساس الگوی کاری فاطمیون از بدو تاسیس تا سال 1400 می باشد. این الگو از تجربه اعضای هیئت تشخیص فاطمیون در این سال ها دست یافتنی است.
  3. میانگین وام اهدایی به متقاضیان طبق روال کاری پنج سال اول صندوق قرض الحسنه 75 درصد سقف وام تصویب شده است.
  4. ظرفیت خدمت رسانی در واحد قرض الحسنه بر اساس پاسخگویی به تقاضای وام خانواده های عمومی (80 خانواده) و همچنین تقاضای وام خانواده های کانون رشد (20 خانواده به اندازه دو برابر سقف وام مصوب) تعریف می شود. به طور مثال اگر سقف مصوب وام قرض الحسنه سی میلیون تومان باشد و در طول دو سال به تمام اعضای کانون رشد (20 خانواده) و به خانواده های عمومی (80 خانواده) حداقل یک بار وام داده شود – و 15 درصد منابع جهت معوقات و 15 درصد جهت پیش بینی فرصت تامین مبلغ وام در نظر گرفته شود – برآورد می شود سرمایه صندوق بایستی به مبلغ دو میلیارد تومان برسد.
  5. کانون رشد مجاز است تا سقف 50 درصد منابع قرض الحسنه فاطمیون (بدون احتساب قراردادهای حقوقی) از واحد قرض الحسنه تقاضای وام کند.
  6. سقف وام اهدایی به خانواده های کانون دو برابر سقف وام های معمولی است.
  7. چنانچه وام های اهدایی کانون رشد به سقف مصوب نرسیده باشد، با صلاحدید کانون رشد 20 درصد تعداد اعضای کانون می توانند سه برابر سقف وام اهدایی مصوب، وام دریافت کنند.
  8. هر خانواده کانون رشد چنانچه وام خود را تسویه نماید می تواند تا سقف وام مصوب مجددا وام بگیرد.
  1. واحد فرهنگی:
    1. واحد فرهنگی طبق طرح جامع محرومیت زدایی فاطمیون تحت عنوان کانون رشد به خانواده های منتخب ارائه خدمت می کند.
    2. واحد فرهنگی موظف است در هر فصل یک برنامه فرهنگی برای خانواده های عمومی و اعضای کانون رشد برگزار نماید.
    3. علاوه بر برنامه فصلی چنانچه ظرفیت های لازم وجود داشته باشد، طرح های فرهنگی تکمیلی برای خانواده های عمومی و اعضای کانون رشد توسط این واحد برگزار می شود.
    4. ظرفیت پذیرش اعضا در کانون رشد بر اساس «مصوبه هیئت مدیره» و «جذب پشتیبان تخصصی» و «منابع مالی تامین شده توسط حامیان کانون رشد» تعیین می شود. واحد فرهنگی در رابطه با ارائه خدمت به خانواده های عمومی محدودیتی ندارد.
  2. واحدهای غیر اصلی
    1. انفاق
    2. سامانه خمس
    3. آزاد سازی زندانی

 

زمان بندی گام های عملیاتی تحقق چشم انداز پنج ساله

در حوزه های زیر اصلاح ساختارهای فاطمیون طبق بازه زمانی مشخص شده صورت خواهد گرفت:

  1. تاریخ شروع چشم انداز: ابتدای سال 1401
  2. ثبت موسسه:
    1. طی فرآیند 6 ماهه در نیمه اول سال 1401
    2. بلافاصله پس از ثبت دفاتر سالیانه توسط حسابدار تنظیم و آماده ارائه به سازمان های دولتی باشد.
  3. ملک فاطمیون:
    1. انتقال مالکیت ملک : دو سال بعد از ثبت یعنی شش ماهه دوم 1403 مصلحت سنجی می شود جهت انتقال مالکیت ملک
    2. خرید نیم دانگ از ملک فاطمیون که متعلق به شرکت پیشگامان دانا است: شش ماهه اول 1401
      1. اولویت اول: تامین از خیرین
      2. اولویت دوم: تامین از خیرین و دریافت وام
  • اولویت سوم: دریافت وام
  1. انتقال دفتر فاطمیون به طبقه اول: مهرماه 1402
  1. افزایش هزینه های جاری دفتر و جذب نیروهای شغلی:
    1. هزینه جاری فاطمیون در سال 1400 ——– 20 میلیون تومان
      1. در این سال 3 نیروی شغلی در دفتر فاطمیون مشغول به کار هستند.
    2. هزینه جاری فاطمیون در سال 1401——– 26 میلیون تومان
      1. سی درصد افزایش اعمال شده ناشی از تورم سالانه است.
    3. هزینه جاری فاطمیون در سال 1402——– 42 میلیون تومان
      1. سی درصد از افزایش اعمال شده ناشی از تورم سالانه است.
      2. شروع به کار نیروی تمام وقت چهارم (دوره آزمایشی از اول دی ماه 1401)
    4. هزینه جاری فاطمیون در سال 1403——– 55 میلیون تومان
      1. سی درصد افزایش اعمال شده ناشی از تورم سالانه است.
    5. هزینه جاری فاطمیون در سال 1404——– 88 میلیون تومان
      1. سی درصد از افزایش اعمال شده ناشی از تورم سالانه است.
      2. شروع به کار نیروی تمام وقت پنجم (دوره آزمایشی از اول دی ماه 1403)
    6. هزینه جاری فاطمیون در سال 1405——– 114 میلیون تومان
  2. واحد شناسایی و جذب:
    1. اصلاح فرم های مربوطه: پایان آذرماه 1400
    2. آغاز پذیرش بر اساس ساختار جدید:
      1. اعضای قبلی فاطمیون: ابتدای بهمن ماه 1400
      2. ورودی های جدید: ابتدای بهمن ماه 1400
    3. تکمیل فرم مجدد برگه سنجش برای خانواده های مستاصل و خدمات عمومی: آغاز از 18 ماه بعد از بهمن 1400
    4. تقسیم پشتیبانان فعلی در سه گروه پشتیبانی: پایان آذرماه 1400
    5. جانمایی پشتیبانان فعلی فاطمیون در سه گروه پشتیبانی: در یک فرآیند سه ماهه از ابتدای بهمن 1400
  3. سبد کالا:
    1. تعیین کف مبلغ اهدایی سال 1400 : تا پایان آذر ماه 1400
    2. اهدای سبد کالا به طور «مبلغ ثابت»: از اول بهمن
    3. تا زمانی که اعضای جدید فاطمیون در قالب دو گروه مستاصلین و کانون رشد به حدی نرسیده است که تمام منابع سبد کالا را به خود اختصاص دهد، اضافه موجودی ماهانه سبد کالا با مبلغ مصوب در وهله اول به مستاصلین و اعضای کانون رشد و در وهله بعد به اعضای قدیمی فاطمیون اهدا می شود.
  4. قرض الحسنه:
    1. از اول بهمن 1400 واحد قرض الحسنه مطابق ساختار جدید تقاضای وام را دریافت و بررسی و اقدام جهت پرداخت می نماید.
  5. فرهنگی:
    1. از اول بهمن 1400 واحد فرهنگی مطابق ساختارهای جدید فعالیت می نماید.
  6. سایر واحدها:
    1. از اول بهمن 1400 سایر واحدها مطابق ساختارهای جدید فعالیت می نمایند.

 

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] تفصیلی این طرح جامع در وب سایت فاطمیون در بخش چشم انداز پنج ساله قابل مطالعه […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.