ساز و کار ویژه شناسایی و پشتیبانی

فرایند پیش بینی شده در صندوق قرض الحسنه فاطمیون برای خدمت رسانی به متقاضی پس از آسیب شناسی تجربه های مشابه در سایر مجموعه ها و چندین نوبت بازنگری در طرح های ابتدایی تدوین شده است.

در مرحله اول این فرایند اطلاعات کلی متقاضی شامل نام، تلفن و مختصری از شرایط زندگی و بحران های احتمالی وی به واحد شناسایی ارائه می شود. (معرفی متقاضی می تواند از سوی خیرین محترم یا هر فرد شناخته شده در فاطمیون انجام شود.) مسئول واحد شناسایی طی تماس تلفنی با متقاضی یک سری اطلاعات اولیه از وی دریافت و در فرم مربوطه ثبت می نماید.

چنانچه فرد مذکور شرایط کلی اخذ خدمات از سوی صندوق را داشته باشد ، مشخصات تماس او به واحد پشتیبانی ارائه می شود تا برای وی پشتیبان تعیین گردد. مسئول واحد پشتیبانی با توجه به شناختی که از روحیات و تخصص پشتیبان ها و همچنین منطقه سکونت آن ها دارد ، یک فرد مجرب و آموزش دیده برای هر کدام از متقاضیان تعیین می نماید.

اولین و مهمترین وظیفه پشتیبان تشخیص میزان نیازمندی متقاضی به وام، تعیین سطح درآمدی و شرایط زندگی وی می باشد که این کار با انجام تحقیقات محلی و تکمیل چک لیست بازرسی، انجام می پذیرد.

پس از تشخیص و تائید این نکته که متقاضی وام حائز شرایط دریافت وام می­ باشد ، وظیفه پشتیبان در مرحله بعد ورود به موضوع مطرح شده از سوی متقاضی و تشخیص میزان جدیت این نیاز و درجه اهمیت آن می­ باشد.

پشتیبان در ارتباط صبورانه و نزدیکی که با متقاضی ایجاد می کند باید به این اطمینان برسد که تصمیم گرفته شده در رابطه با اخذ وام و مصرف در مورد مطرح شده از سوی متقاضی، با توجه به جمیع شرایط فرهنگی، مالی و زمانی، مناسب ­ترین تصمیم در حل مشکلات وی می باشد.

طبیعی است که در طول این مسیر ممکن است با حمایت های فکری پشتیبان در تصمیمات ابتدایی، تغییراتی ایجاد گردد. علاوه بر موارد فوق، شرایط مالی متقاضی و توان باز پرداخت اقساط وام توسط وی و ضامن معرفی شده را سنجیده و به صندوق گزارش می­ دهد.

گزارش پشتیبان در قالب یک فرم مشخص (چک لیست پشتیبانی) در یک هیئت به نام هیئت تشخیص که متشکل از افراد آگاه و مجرب در زمینه خدمت رسانی در مناطق محروم هستند – مطرح می شود. اعضای این هیئت با توجه به توان مالی صندوق و درخواست های رسیده به صندوق جهت وام ، تصمیم مناسب را در این زمینه اتخاذ می نمایند.

این هیئت در پایان جلسات هفتگی خود ، چک لیست هایی را که حائز اولویت دریافت وام شده اند به واحد عقد قرارداد صندوق ارجاع می دهند. واحد عقد قرارداد پس از اخذ ضمانت های لازم و اعتبار سنجی ضامن اقدام به عقد قرارداد با متقاضی وام می نماید و پس از این مرحله مبلغ وام به حساب پشتیبان واریز می گردد.

پشتیبان که در واقع نماینده صندوق است مبلغ وام را با توجه به موضوع تصویب شده در هیئت تشخیص، تبدیل به کالا و یا خدمات کرده و سپس در اختیار متقاضی قرار می دهد.

با این تدبیر هم پشتیبان در جریان کامل روند مصرف وام قرار می گیرد و هم متقاضی از حمایت ها و مشورت های فکری ، فرهنگی و مالی پشتیبان بهره مند می­ گردد.

تمام این تدابیر اتخاذ شده تا به لطف خداوند متعال و همت والای پشتیبان های صندوق از سرمایه ای که خیر با نیت الهی در اختیار صندوق قرار داده است به نحو احسن استفاده شده و در جهت رفع نیاز متقاضی گامی مؤثر و مفید برداشته شود.

موشن گرافیک معرفی خیریه فرهنگی فاطمیون